top of page
botty01_finished04jpg.jpg

Next Step...

Surface design

Surface design er en tverrfaglig designpraksis som fokuserer på å utvikle mønstre, illustrasjoner og visuelle uttrykk for anvendelse på fysiske og digitale overflater. Formålet er å gi hverdagsprodukter et tydelig estetisk preg, samtidig som designet er tilpasset produktets funksjon, materiale og produksjonsmetode.

 

Feltet omfatter et bredt spekter av bruksområder, fra kles- og tekstiltrykk, tapeter og interiørstoffer til keramikk, krus, telefondeksler og hjemmedekor som puter og sengetøy. Arbeidet kombinerer kreative og tekniske ferdigheter, og benytter metoder som digital illustrasjon, håndtegning, maling, trykkteknikker og utvikling av repeterende mønstre. Resultatet er gjennomarbeidede designløsninger som kan skaleres, tilpasses og anvendes på tvers av produkter og flater, med høy visuell kvalitet og kommersiell relevans.

onestep.jpg

Hva betyr placement print?

Placement print (plasseringstrykk) er en designteknikk der en illustrasjon plasseres presist på et definert område av et produkt, fremfor å gjentas som et mønster over hele flaten. Illustrasjonen utformes i korrekt skala i forhold til sluttproduktet og tilpasses nøye til en spesifikk posisjon for å sikre full kontroll over både uttrykk og visuell balanse.

Denne metoden brukes ofte når motivets plassering er avgjørende for designets effekt, for eksempel på plagg, puter, kunsttrykk eller andre interiørprodukter. Placement print gir et mer kuratert og grafisk uttrykk, der hvert element er bevisst plassert for å fremheve form, funksjon og materialbruk i produktet.

202411191026454_ImageFiles.png

Pattern design

Pattern design (mønsterdesign) er en kreativ disiplin som handler om å komponere visuelle elementer som linjer, former og farger i strukturerte, repeterende systemer. Målet er å skape dekorative og funksjonelle uttrykk for ulike overflater, som tekstiler, tapeter, keramikk og digitale flater, med anvendelse innen mote, interiør og grafisk design.

 

Arbeidet tar utgangspunkt i et definert kjernemotiv som gjentas sømløst for å danne helhetlige mønstre. Gjennom denne prosessen forvandles enkle flater til visuelt engasjerende og harmoniske produkter, enten det gjelder klestrykk, interiørelementer eller møbeltrekk.

explore_multebaer2.jpg

Hvordan jobber jeg

Jeg spesialiserer meg i både vektorbasert og pikselbasert design, og utvikler visuelle uttrykk som er svært fleksible, enkle å tilpasse i farge og presist skalerbare. Dette gjør designene godt egnet for bruk innen tekstiler, interiør og accessories, der kravene til kvalitet, konsistens og anvendelighet er høye.

 

Kollasjbasert arbeid, som i hovedsak er pikselbasert, utføres primært i Adobe Photoshop. Her håndterer jeg hele arbeidsprosessen, fra oppbygging av motiv og komposisjon til fargebearbeiding og sluttkorreksjon, med fokus på detaljer og et helhetlig visuelt uttrykk.

 

Adobe Photoshop benyttes til produksjon av rastergrafikk, der bildene bygges opp av millioner av individuelle fargepunkter som samlet danner et bilde.

 

Jeg arbeider lagvis med hvert enkelt element for å sikre høy presisjon, optimal fargekontroll og gjennomgående kvalitet. I enkelte prosjekter bruker jeg også Adobe Illustrator til å utvikle repeterende mønstre for utvalgte collagebaserte placement prints. Disse designene er fortsatt pikselbaserte i uttrykk, og ikke rene vektorgrafikker. Et eksempel på dette er et design som er produsert som tekstil til en lampeskjerm.

explore_multebaer.jpg

Pixel grafikk

Arbeid med pikselgrafikk i Adobe Illustrator brukes til å lage repeterende mønstre som vist her Explore & Discover design. Det er viktig å merke seg at oppløsningen til pikselbasert grafikk kan forringes dersom designet skaleres utover den originale størrelsen, noe som kan påvirke detaljnivå og skarphet.

peacock02.jpg

Vectorgrafikk i Adobe Illustrator

Vi har nå sett på pikselbasert grafikk, og går videre til vektorgrafikk. Påfuglillustrasjonen er laget i Adobe Illustrator og er fullstendig vektorbasert, uten pikselstruktur.

 

Alle elementene er utviklet digitalt, hvor noen er håndtegnede og deretter vektorisert for å oppnå presisjon og fleksibilitet. I tillegg har jeg skapt mønstre innen mønstre for å tilføre dybde og kompleksitet i designet.

Adobe Photoshop ble brukt i sluttfasen for å finjustere farger, detaljer og filformat, slik at illustrasjonen kunne produseres med høy kvalitet som plakat.

Skjermbilde-2025-12-14-kl.-18.18.59.jpg

Arbeid i  Adobe Illustrator

Påfugldesignet er helt vektorbasert og startet som en grov skisse, som deretter ble tegnet eller sporet opp i Adobe Illustrator. For å skape dybde og visuell rikdom har jeg inkludert mønstre innen mønstre, noe som gir et levende og fargerikt uttrykk. Designet egner seg både som trykk og som kunstnerisk veggkunst.

Det originale vektordesignet kan skaleres uten tap av oppløsning før det importeres til Adobe Photoshop for fargejustering, detaljarbeid og klargjøring til sluttformat.

Send en e-post, så kan vi diskutere dine behov og ideer. Tilpassede lampeskjermer, grafisk og surface design.

 

Kontakt Multebær

© 2026 Laget med Wix.com by Nicola Mulryan, multebær

  • Instagram
bottom of page